Door de krappe arbeidsmarkt van nu, verschuift de focus van HR-professionals niet alleen naar werven maar ook naar behoud van personeel.
Inmiddels ervaart ruim 40% van de organisaties in België moeite met het behoud van medewerkers en naar verwachting loopt dat volgend jaar op tot 53%. Dat blijkt uit het jaarlijkse HR-trendonderzoek van Berenschot, Peoplesphère en AFAS Software onder bijna tweehonderd HR-professionals. Kom de resultaten lezen en ontdekken van onze enquête over HR-resultaten 2022.
Webinar “Inzichten uit HR Trends 2022-2023 voor People Managers"
Het HR-trendonderzoek heeft waardevolle inzichten opgeleverd. Een aantal daarvan zijn in een door Peoplesphère georganiseerd webinar besproken met verschillende HR-experts. Zo was Marijke Verbruggen (KU Leuven) te gast bij het digitale event dat onder het voorzitterschap van Jean-Paul Erhard (Peoplesphère) stond. Vanuit Berenschot verzorgde Felien Michiels de presentatie van de uitkomsten van het onderzoek, waarop ook haar collega’s Rutger Verbeet, Pieter Strackx en Hans van der Spek reflecteerden. Natuurlijk kwam de krappe arbeidsmarkt ter tafel, maar ook de thematiek van Inclusie en Diversiteit, alsmede de inzet van HR systemen.
Factsheet “Inzichten uit HR Trends 2022-2023 voor People Managers”
De uitkomsten die ten grondslag hebben gelegen aan het webinar met de HR-experts zijn terug te vinden in de beknopte factsheet. Deze factsheet is kosteloos te verkrijgen na ingave van uw naam en e-mailadres. Klik hier om uw eigen exemplaar van de factsheet te downloaden.
Over het onderzoek
Het HR-trendonderzoek wordt, sinds 2022, jaarlijks gehouden onder HR-professionals in België. Het onderzoek is een initiatief van Berenschot, met ondersteuning van AFAS software en Peoplesphere. Doel van het HR-trendonderzoek is het in kaart brengen van ontwikkelingen op het gebied van HR-beleid en -uitvoering.
Het HR-trendonderzoek is vormgegeven op basis van het onderzoek dat in Nederland al sinds 2009 wordt uitgevoerd en in samenspraak met Marijke Verbruggen (KU Leuven) en François Pichault (HEC- ULiège) tot stand gekomen.
Over AFAS Software
Het is de missie van AFAS Software om bedrijven efficiënter, beter en gewoon leuker te maken. In veel organisaties zijn mensen druk in de weer met onnodige handelingen, dubbel werk en fouten herstellen. Dat kost handenvol tijd en komt de kwaliteit niet ten goede. De slogan van AFAS Software luidt: inspireert beter ondernemen. Dat doet AFAS met software en alles wat ervoor nodig is om de administratieve processen te digitaliseren en automatiseren. Organisaties houden zo tijd over voor kwaliteit, werkplezier en wat ze echt belangrijk vinden.
Over Peoplesphère
Peoplesphere is het mediaplatform voor People Management professionals en andere managers die betrokken zijn bij het dagelijkse HR-management. De missie van Peoplesphere is om inspirerende best practices te delen via zijn publicaties (print / web / televisie) en zijn evenementen, in face-to-face en virtuele modus
Voor meer informatie over het HR-trendonderzoek, contacteer Jacques Hodeige of Pieter Strackx.